Senin, 07 Januari 2013

ADAT MELAYU - HANTARAN PERKAHWINAN

hantaran perkahwinan 2013.hantaran perkahwinan,gambar hantaran dalam perkahwinan melayu,gubahan hantaran perkahwinan,hantaran perkahwinan cute 2013,hantaran comel,hantaran kahwin 2013,barang-barang hantaran kawin,barang-barang hantaran kahwin,barang-barang hantaran kawin 2013


Dalam perkahwinan Islam, adalah menjadi kewajipan bagi bakal suami untuk menyediakan mas kahwin kepada bakal isterinya.

Tetapi hantaran perkahwinan pula lebih kepada menuruti adat yang telah lama dipraktikkan di kalangan orang Melayu sejak zaman berzaman. Memang tak salah kalau majlis pernikahan tidak ada hantaran perkahwinan. Tetapi kalau itu halnya, pasti akan ada perasaan seperti ada yang tidak lengkap.

Hantaran perkahwinan ini ialah hadiah yang diberikan secara tukar-tukar oleh kedua-dua belah pengantin lelaki dan pengantin perempuan.Bilangan hantaran perkahwinan pula biasanya, pihak perempuan akan memberi dua dulang hantaran perkahwinan yang lebih berbanding hantaran perkahwinan dari pihak lelaki.Bilangan dulang hantaran perkahwinan biasanya adalah dalam angka atau nombor ganjil.Contohnya 5 dulang hantaran perkahwinan berbalas 7 dulang hantaran perkahwinan,7 dulang hantaran perkahwinan lawan 9 dulang hantaran perkahwinan dan seterusnya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar